Våra hyresregler

Här får du veta mer om:

Hyreskontrakt
Hyra
Nycklar
Bra att veta vid inflyttning
Lägenhetens utrustning
TV, parabol och bredband
Gemensamma utrymmen
Sopor och hantering av dem
Lägenhetens skötsel och underhåll
För allas trivsel


(scrolla ner för att komma till de olika kapitlen)

HYRESKONTRAKT

Vi skriver hyreskontrakt med alla som ska bo i våra lägenheter. Den som i kontraktet står namn­given som hyresgäst ansvarar för att hyrorna betalas på avtalad tid och även för even­tuella skador i lägenheten, som orsakats av hyresgästen själv eller av besökare. Samtliga namn för vilka kontraktet omfattar ska nämnas i detta. Om nya personer flyttar in avtalas om detta med hyresvärden eller disponenten. Eventuell hyreshöjning kan komma ifråga.
Vi tillämpar även 1 månads garantihyra för lägenheterna vilken återbetalas OM lägenheten är ordentligt städad, inget mer än normalt slitage har uppkommit. 
Se även lite längre ner på sidan.

Det är inte tillåtet att du hyr ut din lägenhet i andra hand utan lov från hyresvärd eller disponent. Ta först kontakt med oss om det skulle bli aktuellt!

Uppsägning
Hyreskontraktet gäller från det datum hyresgästen och hyresvärden kommit överens om och tills vidare. Om du vill säga upp avtalet är uppsägningstiden två fulla kalendermånader. Det betyder att du betalar hyra för hela de två månader som följer på den månad du säger upp sig. Var därför noga med att säga upp dig senast den sista dagen i månaden före du tänkt flytta. Ska du flytta t.ex. den sista maj bör du alltså säga upp lägenheten senast den sista mars.

Avdrag från garantihyran göres bland annat om: 

  • Hyresgästen är sen med utflyttningen. 
  • Saker saknas el är trasiga
  • Städningen ej är godkänd
  • Annat än normalt slitage.








HYRA

Hyran betalas i förskott senast fjärde vardagen i månaden. Meddela alltid ditt namn, lägenhet och månad/år du betalar för.

I hyran ingår
I hyresavgiften ingår kostnader för värme, vatten och sophantering, med undantag för de lägenheter som är el-uppvärmda och där värmen inte ingår. Bruks-el ingår inte utan debiteras skilt av el-bolaget.

Utebliven hyresbetalning
Om hyran av någon anledning inte är betald i tid sänder vi en betalningspåminnelse med ett datum före vilket hyran ska vara betald. Om hyran uteblir efter det kommer hyresavtalet att hävas. Kontakta oss genast vid problem, så kan vi komma överens om en betalningsplan.

Hjälp oss att hålla hyresnivån så låg som möjligt! Det kan du göra genom att
  • vädra effektivt; öppna gärna ett fönster eller två för att vädra, men stäng det före du går hemifrån och speciellt om det är kallt ute
  • spara vatten; diska inte under rinnande vatten och duscha inte längre än nödvändigt
  • var aktsam med din lägenhet, allmänna utrymmen och fastighetens maskiner; behöver vi inte reparera eller köpa nytt alltför ofta blir det billigare för dig i längden
  • spara el; håll bolagskostnaden för el nere genom att stänga av bastun då du badat färdigt om ingen bokat in sig efter dig och släck belysningen efter dig i allmänna utrymmen





NYCKLAR

Det finns två nycklar per lägenhet, undantagsvis tre. Nycklarna får du vid inflyttning. Ta kontakt med disponenten om du behöver fler nycklar. För extra nycklar tillkommer en kostnad.

Om du låst ut dig kommer vi och öppnar mot en ersättning. Kontakta i första hand disponenten, så försöker vi ordna det så fort som möjligt.





LÄGENHETENS UTRUSTNING

Standardutrustning
  • garderober
  • badrumsskåp eller -spegel
  • gardinstänger
  • brandvarnare
  • dörrar
  • fönsterbrädor
  • vitvaror
  • köksskåp
  • en del lampor (lysrör)
Det här är saker som finns i lägenheten när du flyttar in och de ska lämnas kvar när du flyttar ut.

Om du vill installera en egen diskmaskin är det tillåtet i de lägenheter där så är möjligt. Du står då själv för kostnaderna som uppstår för installationen och när du flyttar ut ska lägenheten återställas i ursprungligt skick.





BRA ATT VETA VID INFLYTTNING

När du flyttar in får du nycklar och så tittar vi tillsammans igenom eventuella skavanker som fanns redan före du flyttade in. Dessa noteras i hyreskontraktet. Det är omöjligt för oss att minnas sånt vi kommit överens om muntligt med varje enskild hyresgäst, därför väljer vi att tillsammans med dig skriftligen komma överens om vissa saker. Det underlättar för framtiden och undanröjer orsaker till diskussioner.

Städning
Om du har klagomål på städningen vill vi att du meddelar oss omedelbart så att vi kan rätta till det. Vi har ett städprotokoll som följs när en hyresgäst flyttat ut, men brister kan givetvis förekomma. Om ingenting finns att anmärka på utgår vi från att du är nöjd och kommer att kräva fullständig flyttstädning också av dig den dag du eventuellt väljer att flytta.

Flyttningsanmälan
Blanketter för flyttningsanmälan finns på posten eller på magistratavdelningen hos Länsstyrelsen på Åland i statens ämbetshus. Du kan även anmäla flyttning på internet.

Elektricitet och telefon
De flesta lägenheter är kopplade till det digitala fjärravläsningssystemet och el-förbrukningen faktureras månatligen.
Hyresgästen får själv meddela elbolaget.
Blanketter för el finns hos disponenten.

Flytt av telefonabonnemang sköter var och en hyresgäst själv.

Hemförsäkring
För att du ska vara garderad mot oförutsedda skador t.ex. vid brand, översvämning eller inbrott är det viktigt att du har en hemförsäkring. Vi har naturligtvis själva fastigheten försäkrad, men vår försäkring täcker inte våra hyresgästers lösöre. Kontakta ett försäkringsbolag för att diskutera vad som är bäst för dig.


Tv licens - ombesörjer hyresgästen själv om.


TV, PARABOL OCH BREDBAND

TV och bredband
Alla lägenheter i Mariehamn är anslutna till Mariehamns Centralantenn Ab, MCA. Kostnaden för deras standardutbud ingår i hyran. Om du vill ha fler kanaler måste du bekosta dem själv.

Kontakta MCA för mer information om deras utbud. Hemsida: www.mca.fi.

Bredband
Det är förberett för bredband i vissa lägenheter, men du kontaktar själv en leverantör för att teckna abonnemang.





GEMENSAMMA UTRYMMEN

Tvättstuga
Tvättstugan bokar du genom att i en kalender skriva in ditt namn, lägenhetsnummer och klockslag du vill boka. En maskin som bokats men inte startats 30 minuter efter bokad tid får användas av någon annan. Nästa användare får också tömma en färdig maskin på tvätt om den inte tömts före ens egen bokade tid börjar, men visa hänsyn när du tömmer.

Tills vidare är betalningssystemet lite olika i olika fastigheter. En del hus har en myntautomat kopplad till tvättmaskinen medan tvättstugeavgiften i en del hus ingår i hyran. Närmare information om hur det fungerar i just din fastighet får du när du flyttar in.

Maskinerna
Vi förutsätter att var och en läser bruksanvisningarna för tvättmaskin och torktumlare före de används. Det är förbjudet att tvätta mattor, hästtäcken och andra liknande, stora och tunga textilier. Det är inte heller tillåtet att färga kläder i fastighetens tvättmaskin, eftersom det kan finnas färgrester kvar till nästa tvätt.

Töm tvättmaskinen då tvätten är klar, töm torktumlaren när tvätten är torr och lämna snyggt efter dig. Torka av maskinerna, ta vara på tvättpulver och sköljmedel. Töm tvättmaskinens luddfilter och torktumlarens vattenbehållare. Det är lika tråkigt för någon annan som för dig att börja tvätta om det är smutsigt och det första man får göra är att städa.

Avbryt inte tvättprogrammen! Dagens tvättmaskiner är känsliga och ”tappar kontrollen” lätt om du mixtrar med programrattarna före programslut.

Bastu
Det finns bastu i en del fastigheter. Bastun är till för alla och den ska därför hållas ren och fräsch. Städa därför efter dig när du badat och ta med dig dina personliga tillhörigheter därifrån, så att det är tomt inför nästa bastubad.

Du bokar bastu genom att i en kalender skriva in ditt namn, lägenhetsnummer och klockslag du vill boka. Ange också hur länge du tänker bada och notera att det räcker med en timmes uppvärmning före du börjar bada. Max bokningsbar tid är 2 timmar per lägenhet och dag.

Parkering
Parkering sker på den plats du blivit anvisad. I de flesta fastigheter har varje lägenhet en egen parkeringsplats. Eventuell motorvärmare är kopplad till respektive lägenhet så var och en ansvarar för sin.

Att uppbevara oregistrerade fordon på området är förbjudet.





SOPOR OCH HANTERING AV DEM

Alla fastigheter har en sopstation. Vissa har fler tunnor medan andra bara har en.

I de sistnämnda med bara en soptunna slänger man endast brännbara sopor. De sopor som inte får slängas i tunnan ska källsorteras och föras till de återvinningsstationer som finns i respektive kommun. Alla hyresgäster ansvarar för att sopsortera enligt MISE:s regler och därför har alla lägenheter som finns i Mariehamn ett eget MISE värdebevis. Detta hör till lägenheten och ska lämnas kvar när du flyttar ut.

Det är förbjudet att slänga grovsopor som elektronikapparater, möbler, madrasser etc. i fastighetens egen sopstation. Denna typ av sopor bör alltid föras till en återvinningsstation.

Det är av yttersta vikt att alla hyresgäster själva tar ansvar och följer de här anvisningarna. Slarvas det med sopsorteringen resulterar det i högre kostnader t.ex. pga fler tömningar, vilket i sin tur kan leda till hyreshöjning.





LÄGENHETENS SKÖTSEL OCH UNDERHÅLL

Lägenhetens skötsel
Du är skyldig att vid utflyttning lämna lägenheten i samma skick som den var när du flyttade in. De reparationer som inte hör till normalt slitage sker på din bekostnad när du flyttar ut.

Det är inte tillåtet att på något sätt fästa skyltar på inner- eller entrédörrar och inte heller på inredningen i lägenheten. När du sätter upp tavlor och liknande på väggarna ska det göras med krokar som är gjorda för gips- och betongväggar.

Underhåll och reparationer
Om någonting går sönder i lägenheten eller om du behöver hjälp med någonting är det i första hand disponenten du ska ta kontakt med. Före vi går in i lägenheten vill vi ha ditt tillstånd att få göra det, så därför är det bra om du hör av dig så fort som möjligt för åtgärdande av felet. Det är inte tillåtet för våra hyresgäster att själv, utan tillstånd av hyresvärden utföra reparationer i sina lägenheter. Det är inte heller tillåtet att måla eller tapetsera om.





FÖR ALLAS TRIVSEL

Hänsyn
I ett hyreshus är det hyresgästen som är A och O. Det räcker med en som bråkar, stör, skräpar ner eller struntar i reglerna för att det ska bli olustigt för alla som bor i huset. Det är därför viktigt att alla tar hänsyn till varandra och till fastighetens regler. Det är trevligt om du presenterar dig för dina grannar när du flyttat in, så att de vet vem som blivit deras nya granne.

Höga ljud och tystnad efter kl. 22:00
Det ska vara tyst och lugnt i huset efter kl. 22:00 och före kl. 07:00. Tänk på att sänka volymen på radio, stereo och TV till en nivå som inte stör dina grannar.

Undvik att tvätta efter kl. 22:00 och även att duscha sent. Tänker du ha fest är det bra att du informerar dina grannar i god tid!

Grannar som stör
Om du blir störd av dina grannar är det bäst att du pratar med dem direkt och på ett vänligt sätt. Det handlar ofta om misstag eller obetänksamhet, men blir du störd upprepade gånger tar du kontakt med oss så kanske vi kan hjälpa.

Om du störs nattetid av dina grannar pga slagsmål eller fyllebråk tar du kontakt med polisen.

Rökning
Det är förbjudet att röka inomhus, även under köksfläkten. Rökförbudet gäller även trapphus, förråd, bastu och liknande allmänna utrymmen i fastigheten. Om det föreligger saneringsbehov pga tobaksrökning när du flyttar ut kommer du att debiteras för den kostnaden. Tänk även på att rökning kan störa dina grannar om du röker på balkongen!

Trapphus
Det är viktigt att trapphusen och entréerna är trevliga. Alla kan bidra till det genom att inte lämna privata ägodelar i trappuppgången eller soppåsar utanför ytterdörren.

Balkonger och verandor ska hållas fria från sopor och annat som förfular fastighetens helhetsintryck. Ställ inte heller saker i källar- och vindsgångar. Barnvagnar och cyklar ska placeras så att ambulans- och brandkårspersonal lätt kan komma fram vid behov.

Gården
Släng inte papper och skräp på gården. Fimpar sätts i askkoppar på ett sånt sätt att det inte uppstår brand. Alla sopar utanför sin egen dörr och det är trevligt om gräsmattor och planteringar får vara ifred. Lämna inte heller dina privata ägodelar på gården.

Balkongen
Om du har en lägenhet med balkong, gärna tvätt på balkongen om du vill men nedanför räckets överkant. Annars finns det tvättvinda eller -lina på gården i de flesta fastigheter.

Damma helst inte dina mattor från balkongen eftersom ditt damm då förflyttar sig till dina grannar. Av samma orsak ber vi dig visa hänsyn om du grillar på balkongen och att respektera om dina grannar känner sig störda.

Ohyra
Skulle du råka ut för ohyra som t.ex. mjölbaggar i din lägenhet bör du säga till så att vi kan vidta åtgärder så att de inte sprider sig till grannarna.

Värme och ventilation
Värmen i din lägenhet reglerar du via elementens termostater eller via termostat på väggen om det finns golvvärme. Sommartid regleras temperaturen från fastighetens pannrum så att inomhustemperaturen ligger på 20-21° om du inte sänker den ytterligare själv.

Tänk på att vädra med eftertanke, så att vi inte behöver elda för kråkorna och belasta miljön i onödan!

Husdjur
Har du husdjur ska du ta hand om dem på ett sådant sätt att dina grannar inte störs. Du är också ansvarig för eventuella skador som ditt djur åstadkommer i lägenheten.

För att hålla katt eller hund i lägenheten måste du få tillstånd av hyresvärden eller disponenten. Kattsand får inte spolas ner i toaletten.